چگونه کارشناس تولید محتوا شویم - شرکت قلعه کرند

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم

قبل از هر چیز، باید بگوییم که در همه جای دنیا، شغلی که قرار است به معرف حضور شما عزیزان برسانیم را با عنوان کارشناس بازاریابی محتوا می شناسند؛ 

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا، کارشناس محتوا، کارشناس بازاریابی محتوا، متخصص تولید محتوا، استراتژیست محتوا و … همگی یک ماهیت دارند؛ پس هرجا در این مقاله از این عبارات استفاده شد، منظور همان شغل واحدی است که به خاطرش وارد این صفحه شده اید و قصد آشنایی با ان را دارید (البته این عنوان ها همگی با هم تفاوت دارند ولی در کشور ما متاسفانه همه آن ها را یکی می دانند و یک شرح وظایف برای آن ها مشخص می شود).

یک کارشناس تولید محتوا کسی است که مسئولیت نوشتن یا همان تولید، ویرایش و ویراستاری و تبلیغ یک محتوا در بسترهای آنلاین مثل گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و … را بر عهده دارد.

روند کاری کارشناس محتوا به گونه ای است که یا باید همیشه در کنار یک مختصص سئو سایت باشد یا اینکه حداقل در زمینه سئو محتوا وب سایت، اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد. تنها در این صورت است که می توان تضمین کرد که محتوای تولید شده، تطابق خوبی با اهداف کسب و کار اینترنتی و طراحی سایت مدنظر دارد.

بسته به مهارت و تجربه، نقش کارشناس محتوا می تواند تغییرات زیادی داشته باشد. شرکت های بزرگ، ممکن است تنها بخشی از پروسه تولید و بازاریابی محتوای کسب و کار خود را به این کارشناسان بدهند. بر همین اساس، می توان نقش هایی که یک کارشناس بازاریابی محتوا می تواند در شرکت های مختلف بر عهده بگیرد را به صورت زیر جداسازی کرد:

  • متخصص بازاریابی محتوا: مسئول تحقیق و نوشتن محتوا
  • استراتژیست بازاریابی محتوا: مسئول برنامه ریزی برای چگونگی تبلیغ و توسعه محتواهای شرکت مدنظر
  • مدیر تولید محتوا: مسئول تولید، نشر و بازاریابی محتوا
  • بازاریاب محتوا: مسئول بازاریابی محتوا و نشر محتوا در بسترهای مختلف برای جذب ورودی بیشتر شرکت مدنظر
  • مشاور تولید و بازاریابی محتوا: این شخص هیچ اقدامی را شخصا انجام نمی دهد و نقشه راه را به مدیران و تیم اجرایی شرکت مدنظر نشان می دهد

 

یک کارشناس محتوا چه مهارت ها و پیش نیازهایی باید داشته باشد؟

حتما تا اینجای کار به خوبی متوجه شده اید که یک کارشناس تولید محتوا کیست و چه ماهیتی دارد. حال باید ببینیم که این کارشناس محتوا، چه مهارت ها و پیش نیازهایی باید داشته باشد تا بتواند مشغول به کار شود:

  • مدرک دانشگاهی: اگر بخواهید به صورت دورکاری فعالیت داشته باشید، ممکن است که به مدرک دانشگاهی نیازی مبرمی پیدا نکنید؛ اما اگر بخواهید در یک شرکت استخدام شوید، بدون شک باید مدرک دانشگاهی داشته باشید.
  • مدرک یا گواهینامه بازاریابی محتوا: این گواهی شاید واجب نباشد؛ اما وجود آن می تواند اعتبار زیادی را برای شما به وجود آورد.
  • مهارت های نویسندگی: کسی که قرار است کارشناس بازاریابی محتوا شود، بخش زیادی از وقت خود را باید در حال نوشتن و تولید محتوا باشد؛ به همین دلیل طبیعی است که این فرد باید مهارت خوبی در زمینه نویسندگی داشته و یا حداقل با تمرین و ممارست آن را به دست آورده باشد.
  • توانایی تحقیق کلمات کلیدی: همانطور که در بالاتر گفتیم، تولید محتوا و سئو سایت دو مقوله به هم پیوسته هستند؛ یکی از بخش هایی که این دو را به هم متصل می کند، همین تحقیق کلمات کلیدی است.
  • دانش کافی در زمینه سئو: تحقیق کلمات کلیدی به تنهایی نمی تواند محتواهای وب سایت مورد نظر را بهینه کند؛ کارشناس تولید محتوا باید اصول و مبانی سئو را بشناسد و آن ها را در روند کاری خود پیاده سازی کند.
  • توانایی تحلیل رقبا: بازاریابان محتوا باید بتوانند و در تمامی مراحلی که قرار است برای یک شرکت کار کنند، فعالیت رقبا را تحلیل کند و بر اساس داده هایی که به دست آورده اند، بهترین استراتژی ها را ارائه دهند.

کارشناس بازاریابی محتوا

چگونه به یک کارشناس بازاریابی محتوا تبدیل شویم؟

مراحلی که باید برای تبدیل شدن به یک کارشناس و متخصص در این زمینه طی کنید به شرح زیر هستند:

  • درک اینکه بازاریابی محتوا چیست و چگونه کار می کند
  • ارتقا مهارت های نویسندگی
  • شناسایی تمامی ابزارهای بازاریابی محتوا و جداسازی بهترین آن ها
  • کسب دانش استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوا
  • توانایی تحقیق کلمات کلیدی
  • کسب دانش و مهارت کپی رایتینگ
  • داشتن بلاگ شخصی
  • کسب دانش کافی در زمینه دیجیتال مارکتینگ
  • شروع کار خود به صورت فریلنسر
  • تبلیغ کار خود در وب سایت های برتر
  • بروز بودن در مورد ترفندهای بازاریابی و تولید محتوا

 

درآمد کارشناسان و متخصصین تولید محتوا چقدر است؟

مشخص کردن عددد برای درآمد کارشناس تولید محتوا کار درستی نیست. به این دلیل که یک نفر در این می تواند درآمد زیادی کسب کند و در عین حال ممکن است کسی حتی نتواند ریالی از این تخصص خود به دست بیاورد. همه این ها به میزان فعالیت و کیفیت کار شما بر می گردد.

اگر می خواهید تازه شروع به کار در این زمینه بکنید، پیشنهاد ما این است که کار خود را به صورت فریلنسر انجام دهید. این مسئله باعث می شود تا شما بتوانید با شرکت های متعددی کار کنید و همین مسئله درآمد شما را بیشتر خواهد کرد.

اگر به دنبال عدد هستید، باید بگوییم که یک کارشناس محتوا از 2 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان می تواند درآمد داشته باشد. معمولا افرادی که می توانند درآمد بالایی از این تخصص به دست بیاورند، به صورت تیمی کار می کنند و همین امر سبب می شود تا پروژه های بیشتری را برای خود جذب کنند.

جمع بندی نهایی

شغل کارشناس محتوا بسیار شیرین بوده و همواره نیاز به آن در کسب و کارهای متعدد دیده می شود. اما به این مسئله دقت داشته باشید که اگر علاقه زیادی به کار تولید محتوا ندارید و یا اینکه سازوکار بازاریابی را درک نمی کنید، ورود به این عرصه ممکن است در سال های ابتدایی برای شما خوب باشد اما رفته رفته جذابیت خود را از دست می دهد و همین موضوع است که سبب می شود شما در کارتان موفق نشوید.

منبع : سایت نیو سئو